Súmrak verzus úsvit médií

2. februára 2014, veronikab, Nezaradené

23. a 24. Októbra 2013 sa v priestoroch rektorátu Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach konala medzinárodná konferencia súmrak médií. Konferencia bola rozdelená do dvoch sekcií: Médiá a informačná spoločnosť a Médiá a umenie. Na konferencii prednášali odborníci z rôznych oblastí.

 

Medzi prvými prednášal Peter Germuška, manažér pre regionálny rozvoj a turizmus v Košiciach. Vyjadril  sa, že médiá prežívajú skôr úsvit v oblasti kultúry, aj vďaka atraktívnym podujatiam súvisiacimi s projektom Európske hlavné mesto kultúry. Myslím si, že médiá by tejto oblasti, aj napriek miernemu brieždeniu, mohli venovať viac pozornosti a mediálneho priestoru a lepšie informovať verejnosť o zaujímavých kultúrnych akciách.

 

Ďalší zaujímavý referát predniesla Andrea Klimková z katedry aplikovanej etiky Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, ktorý bol na tému využívania zvierat v médiách. Vyjadrila sa, že médiá v tejto oblasti majú ambivalentný charakter, na jednej strane sa zvieratá v mediách využívajú ako herci, mnohokrát trpia, sú pod stresom. Na druhej strane médiá v tejto oblasti informujú a zároveň sa snažia obmedziť vužívanie zvierat alebo zlepšiť prostredie a podmienky zvieracích hercov. Táto problematika je predmetom Amsterdamskej dohody, v ktorej je zviera vnímané ako cítiaca bytosť. Mnohokrát si ani neuvedomujeme, že napríklad kvôli filmu Zachráňte Willyho zomrelo niekoľko samíc kosatiek, ktoré zo stresu pri natáčaní odmietali potravu, až sa vyhladovali na smrť. Myslím si, že je povinnosťou médií konať zodpovednejšie aj v tejto oblasti.

 

Referát Petra Oborníka bol na tému product placement a skrytá reklama. Nad mediámi sa v oblasti reklamy už dhlšie zmráka, preto musia tento súmrak regulovať  aj štátne orgány zákonmi o spôsobe umiestňovania produktov v jednotlivých reláciách alebo vo filmoch. Medzery v tejto regulácií sú najmä v oblasti podprahového vnímania produktov, či už v reklame alebo v reláciách a filmoch. Určiť morálne a etické hranice podprahového vnímania je ďalším problémom reklamnej sféry.

 

V sekcii médiá a umenie prednášala Eva Bútorová na tému ženská zmyselnosť v reklame. Súmrak médií v tejto sfére je značný. Erotické motívy v reklame môžu vyvolávať negatívne konotácie, obzvlášť tam, kde sú neopodstatnené, čo môže viesť k upíriemu efektu. To znamená, že zapamätanie si primárneho posolstva reklamy je o to nižšie, o čo je erotický motív intenzívnejší. Aj keď sex predáva, ale všetkého veľa škodí a neprimerané množstvo erotických motívov v reklame môže viesť k zniženiu efektívnosti reklamy, pretože percipient viac vníma erotiku ako samotný produkt, či službu.

 

Konferncia sa venovala mnohým ďaším pálčivým témam z oblastí médií, ako napríklad: spisovný jazyk v médiách, mediálna tvorba pre deti, násilie v televízií a mnohé ďalšie. Táto konferencia rozvýrila mediálne vody a priniesla do tejto sféry mnohé podnety na nové diskusie a výzkumy.